Få 40% færre frameldinger i kampagnemails

Dette indlæg indeholder 2 simple tips til, hvordan du kan få færre kunder til at framelde dine kampagnemails.

Tip 1: Gør det tydeligt, hvor mange mails kunden vil modtage
Hvis man henter de første 72 gratis sider af min bog “Sælg mere på Nettet”, så modtager man efterfølgende 4 e-mails. Da jeg lancerede www.ehandel.dk, hvor jeg sælger bogen, gjorde jeg det ikke tydeligt overfor kunden, hvor mange mails hun ville modtage. Dette betød, at for mange kunder frameldte sig den første e-mail de modtog.

Overskriften (title) i den første e-mail så sådan her ud:

Problemet med denne overskrift er, at kunden ikke kan se, hvor mange mails hun kommer til at modtage og tænker derfor: “åh, nej – det kan jeg ikke overskue…”, hvorefter hun klikker på “Afmeld e-mails” linket. Jeg tænkte derfor over, hvordan jeg kunne ændre dette, indtil jeg fik en service- / salgsmeddelse fra Google Adwords, hvor de efter overskriften skrev: (1 of 4) – genialt tænkte jeg og ændrede overskriften på e-mailen til:

Efter ganske kort tid kunne jeg se, at færre frameldte sig den første e-mail, da de nu kunne se, at de ville få i alt 4 e-mails og at denne e-mail var den første af 4. Denne lille ændring skaber en stor psykologisk forskel, da kunden nu kan overskue, hvor mange mails hun i alt vil modtage. Den skaber også en forventning om, at der sker noget særligt i den 4. og sidste mail.

Tip 2: Gør kunden klar over, hvad hun går glip af
Det sidste tip er næsten lige så enkelt som det første, men endnu mere virkningsfuldt. Jeg sender som sagt i alt 4 mails, med følgende indhold:

1. Et podcast om e-handel

2. Et indlæg om, hvor mange kunder der forlader ehandelssider uden at handle

3. Et udvalg af de i alt 187 metoder / tips der indgår i bogen

4. Indholdet i den sidste e-mail indeholder nogle stærke kundefordele

Hvis kunden klikker på “Frameld e-mails” linket i bunden af én af disse 4 mails, så får hun en side, hvor hun bliver gjort opmærksom på, hvad hun går glip af ved at framelde sig e-mailen:

I stedet for blot at framelde kunden, så gør jeg hende helt konkret opmærksom på, hvad hun går glip af, ved at framelde sig – det virker!

Resultat: Ca. 40% færre frameldinger
Disse to små ændringer har tilsammen betydet, at ca. 40% færre framelder sig disse 4 mails, hvilket naturligvis har haft en ganske positiv indflydelse på mit bogsalg. Hvis du udsender denne type af kampagnemails (et begrænset antal mails), servicebeskeder eller lignende, så er det altså 2 relativt simple tips, der kan have en god kommerciel indflydelse på din forretning.

God fornøjelse med evt. at implementere dem på din hjemmeside.

Kunne du bruge mine tips? Kommentér gerne!

Posted in E-handel, E-mails.

17 Comments

  1. Simpelt for du har ret, man tror altid at nu bliver man bombarderet med emails, men ser man der eks. “kun” kommer 4 så er det pludselig mere spiseligt!

    Den skal med på todo listen 🙂

    /Tom

    • Hej Tom – super, at du kan bruge de 2 tips 🙂 Rigtig god fornøjelse med at implementere dem.

    • Hej Peter. Jeg skriver hende, da det er god stil – ikke andet. I’m a Gent 😉

  2. Det er godt nok en forholdsvis gammel artikel, men ikke desto mindre er den hamrende genial. Det er helt sikkert noget, jeg vil give en chance!

    Martin

    • Hvis du udsender et begrænset antal mails til kunden, så virker det fremragende – god fornøjelse.

  3. Hej Benjamin

    Tak for det gode tip – overvejer pt. nyhedsbrev til min modeblog og jeg vil da helt klart teste dine tips, som noget af det første.
    Din blog er hermed bookmarked:).

    Mvh Andrea

  4. Først og fremmest mange tak for at du deler ud af dine guldkorn:) Jeg er helt ny indenfor e-mail markedsføring og prøver at suge så meget viden til mig som muligt. Pt. er jeg ved at få sat en nyhedsmail tilmelding op, og disse tips er super nyttige i den forbindelse.

    Endnu en gang tak
    Eva

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *