Om Benjamin Gundgaard

Mit navn er Benjamin Gundgaard. Jeg er stifter og indehaver af CustomerSense, der hjælper virksomheder med at sælge mere på Nettet - et emne jeg også har skrevet en bog om: "Sælg mere på Nettet".

15 års erfaring med E-handel

Jeg har arbejdet med E-handel i 15 år. I 2004 stiftede jeg CustomerSense, da jeg ønskede at etablere en uafhængig rådgiver indenfor E-handel. Inden da, var jeg i 2000 med til at stifte BuyingExperience (som byggede og optimerede e-handelsløsninger), der sidenhen blev købt af Creuna.

benjamin.gundgaard.blog.5

I 1998 blev jeg rekrutteret til at være projektleder på webbureauet Networkers, som sidenhen blev til Framfrab og efterfølgende til TRIPLE LBi. Inden da var jeg forretningsudvikler hos www.ihi.dk. Min uddannelse omfatter et år som senior på Orange Park High School i Florida, Handelsskolen, Forsikringshøjskolen og HD i afsætning på Handelshøjskolen.

Min baggrund som forretningsudvikler gør, at jeg har et meget kommercielt og metodisk fokus i mit arbejde. Det har jeg fået ind med ”modermælken” meget tidligt i min karriere - bl.a. af min Adm. Dir. hos IHI der lærte mig meget om det at drive og udvikle virksomheder. Dette er senere blevet krydret med nogle af mine mere kreative egenskaber, som blandt andet fik lov til at blomstre op i min tid hos Networkers, hvor jeg fungerede som en bro imellem designerne og projektlederne.

Fokus på kunden

Inden jeg startede CustomerSense, oplevede jeg dog tit i de virksomheder jeg befandt mig i, at man glemte at holde et fokus på kunden igennem alle projektets faser. Dette gjorde, at man ikke opnåede de maksimale forretningsmæssige målsætninger, hvilket godt kunne frustrere mig til tider. Denne ”frustration” udviklede sig positivt til, at jeg opbyggede et indtrængende ønske om, at skabe en virksomhed, som i alle processer arbejder med udgangspunkt i kundens behov.

For at få succes med E-handel, skal design, brugervenlighed, produktet / ydelsen der sælges, logistikken, samt den tekniske platform gå op i en højere enhed. Men det kan være ekstremt svært af få til at lykkedes, da designeren taler et sprog, udvikleren et andet og direktøren et tredje. Og det bliver endnu mere svært, når man skal huske kunden i denne proces.

Derfor skabte jeg i 2004 en proces, hvor der hele tiden arbejdes med udgangspunkt i kundens behov og ikke med fokus på, hvad den tekniske e-handelsplatform kan eller ikke kan, eller hvad nogle synes eller tror, men udelukkende med udgangspunkt i fakta.

Prototypen som et målrettet styringsværktøj

Ved at bygge en visuel prototype af løsningen, side for side, kan jeg få alle involveret i et e-handelsprojekt til at 1) tale med udgangspunkt i den samme meget konkrete løsning, samt 2) afklare alt rent teknisk, designmæssigt, kommercielt, mv. fra start i et projekt.

Når jeg bygger eller optimerer en e-handelsløsning, så modtager jeg derfor indledningsvist en indgående indsigt i kunderne, produkterne og den teknologi der vil danne grundlag for projektet.

Med udgangspunkt i denne viden, udarbejder jeg en detaljeret prototype der side for side illustrerer alle løsningens elementer, flows og funktioner. Prototypen udarbejdes baseret på en række use-cases som efterfølgende danner grundlag for en brugertest af prototypen. I forbindelse med test af prototypen, tester jeg en række forskellige designforslag for hermed at identificere det design der sælger bedst.

Prototypen tilrettes iht. de fejl / mangler og forbedringsforslag der er blevet identificeret under brugertesten og designet iht. den godkendte prototype. Undervejs i denne proces, afholder jeg løbende møder med kunden, hvor funktionerne og indholdet i prototypen afklares rent teknisk, forretningsmæssigt, designmæssigt og kommunikativt. På denne måde sikres det, at løsningen stemmer overens med de kommercielle målsætninger og det som kan lade sig gøre rent teknisk.

Endeligt dokumenteres alle funktioner i prototypen i form at en funktionsbeskrivelse samt fejlbeskeder. Når den endelige løsning er programmeret, kvalitetssikrer jeg den inden lancering. Denne proces er helt gennemprøvet og har nu bestået sin test i 7 år. Herudover, har den været med til at skabe nogle stærke kommercielle resultater.

Stigninger på 15 – 300%

I de 7 år jeg har ejet CustomerSense, har jeg hjulpet mine kunder til at opnå stigninger i deres konverteringsrater på 15 – 300% (se eksempler på opnåede forretningsresultater).

Sidste år regnede jeg ud, at det rent faktisk svarer til, at jeg har hjulpet mine kunder til at omsætte over 1 milliard ekstra.

Mine kunder omfatter bl.a. virksomheder såsom:

  • DSB
  • General Electric
  • Scandlines
  • Tryg
  • Deloitte
  • TUI (StarTour, Fritidsresor og Finnmatkat)
  • CPH Lufthavn
  • Europæiske Rejseforsikring
  • Sanistål
  • Rejseplanen
  • ASE
  • FDM Travel
  • TDC
  • Novasol
  • Comwell
  • Danisco
  • Folkeferie
  • Bring

Foredragsholder

Jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer og intet mindre end elsker at holde foredrag om E-handel, hvor jeg er professionel foredragsholder hos Athenas. Min foredrag er typisk meget case-baserede, pragmatiske, metodiske, kommercielle og så gør jeg også mit bedste for at gøre dem indlevende og underholdende.

Jeg har holder foredrag på både dansk og engelsk. Læs mere om, hvad deltagerne synes om mine foredrag.

Kontakt mig gerne

Du er naturligvis meget velkomme til at kontakte mig, uanset om du søger viden, gerne vil samarbejde eller ønsker at jeg skal holde et foredrag om E-handel og det at sælge på Nettet.