Konverteringsoptimering i 187 trin

Konverteringsoptimering handler om, at få flest muligt besøgende til at købe en vare eller en serviceydelse.
I dette indlæg får du adgang til 187 konkrete råd du helt gratis kan udskrive og benytte til at optimere din hjemmeside fra A – Z.

Alle råd er baseret på faktuel viden fra Sælg mere på Nettet, hvor de er forklaret rent visuelt.

 

Forside
Når en kunde lander på din hjemmeside, tager det kunden ca. 50 millisekunder at finde ud af, om hun kan lide den eller ej. Vi er i dag så eksponeret for reklamer, at vores hjerne ubevidst foretager en række valg. På denne måde skal vi ikke anstrenge os ved hele tiden at skulle foretage (bevidste) beslutninger. Derfor er din forside og det første indtryk du skaber en meget central del af konverteringsoptimering. Læs mere om kundens første indtryk

Optimér din forside ved at:

1. Skabe et enkelt indtryk
2. Gøre det tydeligt, hvorfor kunden skal handle hos dig (indsæt en tag line)
3. Give kunden ét stort budskab, når hun lander på siden (for at skabe ro og salg)
4. Undgå, at dine forside-reklamer bliver ramt af “banner-blindness
5. Placere “Meta” funktioner, såsom indkøbskurv, ønskeliste, mv. i øverste højre hjørne

Om os + telefonnummer
Hvis du ikke har en “Om os” sektion på din hjemmeside, skal du se at få lavet en, da den er med til at skabe troværdighed om, at “der er nogle på den anden side af skærmen”. Troværdighed og tryghed er en meget central del af konverteringsoptimering.

1. Fortæl, hvem der står bag din virksomhed
2. Vis billeder af ansatte for at skabe tryghed og troværdighed
3. Indsæt jeres telefonnummer tydeligt i købeflowet og evt. på alle sider

 

Optimér din søgefunktion
Ca. 30% af alle tabte ordrer indenfor konverteringsoptimering skyldes, at kunderne ikke kan finde frem til det produkt de leder efter. Det samme kan ske hos dig, hvis søgefunktionen og navigationen ikke er god nok.

Optimér din søgefunktion ved at:

1. Placere den tydeligt på din hjemmeside, evt. under din topnavigation
2. Hjælpe kunden, så hun ikke begår stavefejl, ved at implementere “Type ahead” og “Mente du?” funktioner
3. Undgå tomme søgeresultater
4. Håndtere lange søgninger med mange søgeord
5. Gøre det muligt for kunden, at sortere og filtrere sit søgeresultat
6. Vise det der sælger bedst pr. kategori i filtrene, med et link til alle filtre pr. kategori
7. Benytte tjekbokse og ikke links som filtre
8. Undgå filtre med scroll
9. Du ikke viser filtre kunden ikke kan vælge
10. Placere filtre i venstre side og ikke i midten af skærmen
11. Vise alle relevante produktoplysninger i søgeresultater (pris, leveringstid, lagerstatus, mv.)
12. Gøre dine søgeresultater nemme at skimme, eksempelvis ved at opstille produktfakta i bullet points
13. Undgå indholdsbaserede søgemaskiner, såsom Google
14. Teste om du sælger bedst med horisontale eller vertikale søgeresultater
15. Ensrette søgning og navigation, sådan at sideopbygning, sortering og filtre fungerer ens
16. Undlade automatisk at søge indenfor én kategori (eks. bøger). Lad det være op til kunden selv at vælge kategori
17. Overveje, om du har brug for en “avanceret” søgefunktion
18. Gøre det muligt, både at søge “indholdsbaseret” og “funktionsbaseret”
19. Sørge for, at din søgefunktion kan søge efter synonymer, forkortelser, flertal og ental, produkttilstand (nyhed, tilbud, etc. ), formater, mv.
20. Benytte samme søgetegn som Google og Bing, eks. ” ”
21. Gøre det muligt, at søge efter hjælp / indhold, som hos Dell
22. Lade kunden sammenligne produkter

Optimér din navigation
Navigationen på din hjemmeside er altafgørende for, om du er en kommerciel succes eller ej. På mange hjemmesider er det svært at finde rundt og det betyder tabte ordrer og tabte kunder. Kunder der i mange tilfælde aldrig kommer igen.

Optimér din navigation ved at:

1. Få din navigation til at fremstå meget tydelig
2. Indsætte et “Forside” menupunkt
3. Fremhæve det menupunkt kunden står på – det skal “springe ud af skærmen”
4. Eventuelt at have en mouse over på menupunkterne med link til niveau 2 produktkategorier
5. Eventuelt at indsætte en venstrenavigation på forsiden med direkte links til niveau 2 produktkategorier
6. Gøre det tydeligt for kunden, hvor hun er og kom fra, ved at indsætte en brødkrummenavigation
7. Placere sideoverskriften korrekt, så det er tydeligt for kunden, hvor hun befinder sig og hvad siden omhandler
8. Indsæt evt. “drop down” menuer så kunden hurtigt kan navigere til niveau 2
9. Gøre det tydeligt, at venstrenavigationen hænger sammen med de produkter du viser i midten af siderne
10. Vise de informationer kunden har brug for i produktoversigterne – evt. “Jeans”. Er varen på lager, hvad er leveringstiden, etc.?
11. Gøre det tydeligt, hvis der er flere sider i produktoversigterne ved at indsætte en sideindikator: Side 1, 2, 3 – “Næste >>” og “Se alle”
12. Indsætte en navigation i bunden af siden
13. Gøre det tydeligt for kunden, hvor hun kan navigere hen (evt. med en topnavigation, hvor kunden nemt kan navigere til niveau 1 og 2)
14. Gøre det nemt for kunden, at tilpasse produktudvalget med filtre og sorteringsmuligheder
15. Gøre det nemt for kunden, at navigere frem og tilbage mellem produktoversigter og produktsider
16. Sørge for, at navigationen har fokus på salg, hvor der er plads til visning af produkter i midten af siden (uden filtre der fylder det hele)
17. Du ikke designer en indholdsbaseret navigation, hvor alle indholdsniveauer optager plads i venstre side
18. Benytte en topnavigation, hvis du har færre end 10 produktkategorier
19. Benytte en venstrenavigation, hvis du har flere end 10 produktkategorier
20. Sørge for, at kunden kan navigere frem til produkterne baseret på mærker, tilbud, nyheder, etc.

Produktsider
Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke informationer der skal være i en produktside. Der findes dog en række grundprincipper indenfor konverteringsoptimering, der gør sig gældende på tværs af alle produkttyper.

Optimér dine produktsider ved at:

1. Fjerne venstrenavigationen (det må du kun gøre, hvis du også har en brødkrummenavigation)
2. Skabe et tydeligt fokus på produktet i øverste venstre hjørne, hvor kunden har adgang til alle vigtige produktoplysninger (over scroll linjen)
3. Sikre dig, at kunden får alle de oplysninger hun har brug for, for at kunne tage en købsbeslutning
4. Vise alle oplysninger om lagerstatus, leveringstid, forsendelse, returret og sikkerhed
5. Teste simple mersalgsfunktioner, såsom “Køb 2 og spar” eller “Køb flere og spar”
6. Gøre det største produktbillede så stort, at kunden ikke behøver klikke på det, for at få et umiddelbart indtryk af produktet
7. Undlade brug af billeder fra leverandører, hvis de ikke er gode nok
8. Fremhæve produktdetaljer, såsom en særligt flad skærm, en designdetalje på jeans, etc.
9. Vise store billeder på en gråtonet baggrund for at skabe et klart visuelt fokus på billederne
10. Regne ud, om det kan betale sig at vise catwalks, videoer, billeder af produkter holdt i en hånd, etc.
11. Lade kunden “smage” på produktet, ved at se en filmtrailer, søge i en bog, etc.
12. Benytte collaborative filtering til at sælge mest muligt
13. Udelukkende at mer-, kryds- og opsælge relevante produkter
14. Teste de produkter din collaborative filtering teknologi anbefaler inden du lancerer den på hjemmesiden
15. Skabe en visuel ledetråd, ved at vise “Dem som har købt, har også købt” i højre side af skærmen så det er tydeligt, at der er flere produkter under scroll linjen
16. Lade kunderne anmelde dine produkter
17. Krydssælge andre tilsvarende produkter (eks. Jeans) og andre produkter (eks. T-shirts, strømper, etc.) fra samme mærke
18. Mersælge 2, 3 eller flere produkter som kunden kan købe på én gang
19. Gøre det muligt for kunden, at sammensætte sit produkt, eksempelvis ved køb af et virusprogram, mv. der passer til en computer
20. Udarbejde guider og videoer til salg af komplekse produkter

Læg i kurv
Selvom dine kunder klikker på ”Læg i kurv” knappen på produktsiden, er den skræmmende virkelighed, at hele 40 – 60% af dem aldrig gennemfører deres bestilling. Dette er et af de steder, hvor du rent konverteringsmæssigt kan opnå den største kommercielle effekt. Læs mere om “Læg i kurv”

Gør det tydeligt, at kunden har lagt noget i sin kurv ved at:

1. Tage kunden direkte til indkøbskurven, når hun klikker på “Læg i kurv” knappen, hvis du sælger få produkter pr. ordre
2. Gråtone siden og vise et “Varen er lagt i din indkøbskurv” skærmbillede, hvis du sælger mange produkter pr. ordre
3. Eventuelt indsætte hjemmesidens navigation i det skærmbillede
4. Give kunden et “Køb for 350 kr. mere og få gratis levering” tilbud, når hun lægger vare i kurven
5. Passe på med at sælge for aggressivt i indkøbskurven
6. Design en tydelig indkøbskurv
7. Gør det nemt for kunden, at finde varen igen, når hun har lagt den i indkøbskurven.

Dette gør du ved, at:
1. Placere indkøbskurven i det øverste højre hjørne
2. Indsætte et tydeligt indkøbskurv logo
3. Navnegive indkøbskurven korrekt – “Indkøbskurv”

Optimér indkøbskurven
Mange virksomheder overser, at det absolut største frafald ifm. konverteringsoptimering sker i indkøbskurven, som hele 71% forlader. Dette skyldes især, at flere og flere kunder benytter indkøbskurven til, at sammenligne priser (comparison shopping) på flere hjemmesider på én gang, inden de beslutter hvor de vil købe produktet.

Optimér indkøbskurven ved at:

1. Vise produktbilleder
2. Vise alle relevante produktoplysninger pr. produkt (farve, størrelse, lagerstatus, mv.)
3. Indsætte links til alle vigtige oplysninger om leveringstid, leveringsomkostninger, sikkerhed, betalingsformer, mv.
4. Gøre det muligt for kunden at gemme varen til senere
5. Indsætte tydelige “Gå til kassen” knapper både i top og bund
6. Indsætte et opdatér link ved hvert produkt, i stedet for en “Opdatér” knap i bunden
7. Vise hvad fragten koster, samt evt. tilbyde gratis levering ved køb over eksempelvis 500 kr.
8. Ikke at tage kunden væk fra kurven, hvis hun klikker på et hjælpelink
9. Have en “Køb mere” knap der gør det nemt for kunden, at handle videre
10. Vise, hvilke betalingsmidler du tager i mod, med forklaring af eventuelle gebyrer
11. Vise telefonnummer, åbningstider og eventuelt chat

Log ind og kundeoprettelse
Indenfor konverteringsoptimering forlader 30 – 50 % af alle kunder en hjemmeside, hvis de bliver tvunget til at oprette et log ind.

For at få flest muligt kunder til at gå til kassen, anbefaler jeg at:

1. Du ikke tvinger kunden til, at oprette et log ind for at handle på din hjemmeside
2. Du ikke har en side med “Log ind” og “Bliv kunde” knapper, men derimod benytter Amazon.coms log ind side, med én knap (hvis du ønsker at have tvunget log ind)
3. Du tager kunden direkte til det første trin i købeflowet, hvor du gør det tydeligt, at kunden kan handle uden at være logget ind. I dette trin markedsfører du fordelene ved, at blive kunde og du gør det nemt for eksisterende kunder at logge ind

Skab et tunneldesign i købeflowet
Når din kunde har besluttet sig for, at hun vil købe varerne i indkøbskurven, har hun kun ét fokus – at gennemføre sin bestilling. For at understøtte dette, skal du skabe et ”tunneldesign”. Det er et design der 100% fokuserer på, at hjælpe kunden godt igennem købeflowet, hvilket naturligvis er et helt centralt element indenfor konverteringsoptimering. 

Gør det nemt for kunden at bestille ved at du:

1. Skaber et tunneldesign ved, at fjerne hjemmesidens navigation
2. Ikke gør det muligt for kunden, at komme væk fra købeflowet, ved at klikke på links til andre steder på din hjemmeside
3. Husker kundens data, når hun går frem og tilbage imellem trinene i købeflowet
4. Giver kunden mulighed for, at rette sin bestilling, inden hun godkender den
5. Hjælper kunden der hvor hun er, ved at vise hjælpetekster ovenpå siden
6. Designer en trinindikator, der gør det tydeligt, hvor kunden befinder sig i købeflowet og hvornår hun er færdig med sin bestilling
7. Indsætter knapper i højre side af skærmen, der tager kunden til det næste trin i købeflowet
8. Indsætter “<< Tilbage” links i top og bund af venstre side
9. Designer et købeflow, hvor kunden bevæger sig til højre og ikke ned i siden
10. Kun designer et købeflow med én trin, hvis siden kan gøres overskuelig
11. Skaber et fokusområde i venstre side af skærmen, hvor kunden skal indtaste oplysninger, vælge drop down menuer, etc.
12. Opsummerer kundens bestilling i højre side af skærmen i trin 1 og 2, med mulighed for, at rette bestillingen
13. Indsætter dit telefonnummer og åbningstider på alle sider i købeflowet
14. Linker til vigtige oplysninger om “Sikkerhed”, “Betaling”, mv. på alle sider i købeflowet
15. Benytter knapper med samme design igennem hele købeflowet for, at skabe tryghed (“Jumping the buttons”)
16. Gør det nemt for kunden, at udfylde formularer ved, at give inputfelter en gul baggrundsfarve, samt gør den indtastede tekst fed
17. Aldrig “re-loader” (opdaterer) hele siden, hvis kunden foretager en ændring, men derimod gør brug af Ajax teknologien til udelukkende, at opdatere de informationer kunden ændrer
18. Forklarer kunden, hvad du skal bruge “ømtålelige” oplysninger såsom e-mail, tlf. nummer, etc. til
19. Skaber en logisk række følge i den måde kunden skal udfylde kontaktformularer, mv. på
20. Ikke benytter ? som hjælpeikoner, men derimod skriver “Hjælp?” eller “Hjælp  ”
21. Ikke viser kunden åbne felter som hun ikke skal udfylde
22. Ikke gråtoner felter, radioknapper, mv. som kunden ikke kan vælge
23. Beder kunden indtaste kontaktoplysninger og eventuel leveringsadressse i trin 1
24. Finder ud af, hvilke oplysninger du skal have i trin 2, såsom valg af fragt- og betalingsform)
25. Forklarer kunden, hvorfor hun eventuelt skal betale kreditkortgebyrer
26. Skriver “På næste side kan du rette din bestilling, inden du betaler” ved “Fortsæt >>” knappen på siden før “Godkend” siden
27. Gør det tydeligt for kunden, hvornår hun godkender sin ordre, ved at have en “Godkend knap” i toppen og bunden af siden, samt evt. indtastning af kreditkort
28. Gør det tydeligt, hvis kunden skal acceptere forretningsbetingelser
29. Indsætter en “Gå til betaling >>” knap på den side, hvor kunden godkender sin bestilling, hvis hun skal gennemføre betalingen i et betalingsvindue
30. Som minimum indsætter “<< Tilbage” og “Se min bestilling” link i betalingsvinduet, der tager kunden tilbage til sin bestilling
31. Designer betalingsvinduet i dit design
32. Laver en “Godkend og betal” side, hvor kunden både kan indtaste kreditkortoplysninger, samt se og rette sin bestilling (DIBS Enterprise)
33. Giver kunden en venteside, med det samme hun har klikket på “Godkend og betal” knappen
34. Eventuel “planter” salgsbudskaber i kundens bevidsthed på ventesiden
35. Indsætter hjemmesidens topnavigation på kvitteringssiden
36. Gør det tydeligt for kunden, at du også har sendt en ordrekvittering på e-mail
37. Lader kunden “lukke” kvitteringssiden, ved at klikke på en “Til forsiden” knap
38. Giver kunden en “hvad sker der nu?” tekst, hvis kunden skal foretage yderligere efter hun har afgivet sin bestilling
39. Spørger kunden, om det var nemt at bestille
40. Viser kunden, hvad betalingen kommer til at hedde på hendes bankkonto
41. Beder kunden sige “Ja” til ting hun kan købe og ikke tvinger hende til at sige “Nej”
42. Forsøger at mersælge produkter som en service
43. Begrænser mængden af produkter du forsøger at mersælge
44. Designer dine sider, så kunderne kan benytte dem, uden at læse hjælpetekster

Levering
Måden du leverer varen, har en stor psykologisk betydning for, hvordan kunden efterfølgende opfatter den samlede købeoplevelse. Det kan lyde banalt, at man skal huske at levere varen effektivt og til tiden. På trods af dette, glemmer mange E-handelsvirksomheder, at opfylde dette helt grundlæggende behov.

For at sikre en god levering, anbefaler jeg at du:

1. Kommunikerer leveringstider på produktsider og i indkøbskurven for at skabe en god forventningsstyring
2. Leverer den varer kunden har bestilt til aftalt tid, og helst før
3. Sørger for, at kunden hele tiden ved, hvor ordren er og hvornår den bliver leveret
4. Giver kunden mulighed for, at se ordrestatus på din hjemmeside
5. Tilbyder kunden, at få ordrestatus på SMS
6. Kommer leveringsproblemer i forkøbet ved, at informere kunden om, at en levering bliver forsinket
7. Giver kunden mulighed for at afbestille et produkt, hvis det forsinker hendes levering. Du kan også tilbyde hende, at købe et tilsvarende produkt
8. Giver kunden en undskyldning, hvis noget går galt – også selvom det ikke er din skyld. Lær at sige undskyld
9. Bygger et automatiseret returvareflow, hvis du har stor volumen
10. Lægger retursedler ind i dine forsendelser, så det er nemt for kunden, at sende varer retur

Eftersalg og kundefastholdelse
Når du er blevet god til konverteringsoptimering, kan du arbejde mere med at fastholde og eftersælge til eksisterende kunder. Her anbefaler jeg at du:

1. Sælger på kvitteringssiden på skærmen, hvor du målretter salget til den enkelte kunde og det produkt hun netop har købt
2. Sælger i kundens e-mail ordrekvittering, hvor du anbefaler produkter til næste gang kunden handler hos dig
3. Tager højde for, at salg tager tid. Det kan eventuelt ske ved, at du sender et godt tilbud om billeje til en kunde der har bestilt en flybillet, når hun nærmer sig sin afrejse
4. Får kunden tilbage til din hjemmeside, eksempelvis ved at anmelde produkter
5. Ikke spammer dine kunder, ved at sende ét identisk nyhedsbrev til samtlige kunder
6. Sender målrettede salgsmails (“Nyhedsbreve”) til hvert enkelt kunde
7. “Indfanger” en kunde, der har kigget på din hjemmeside uden at købe noget, ved at sende en mail med produktanbefalinger
8. Sætter din kommunikation med kunden i system, så du får mest ud af dit eftersalg, samt undgår at spamme kunderne
9. Opbygger et område på din hjemmeside, hvor du anbefaler produkter til den enkelte kunde: “Vi har anbefalinger til dig”
10. Personaliserer hele din hjemmeside til hver eneste kunde
11. Benytter “Min konto” funktioner til at få kunden tilbage til din hjemmeside, samt samler alle “Min konto” funktioner i ét område

Salgsfremmende funktioner
For at fremme dit salg og din konverteringsrate anbefaler jeg, at du:

1. Benytter fragt som et salgsværktøj ved, at tilbyde gratis fragt ved køb over eksempelvis 500 kr.
2. Bygger guider, hvor du målretter produkter til en særlig stil, sæson, mv.
3. Giver kunden mulighed for, at handle på tværs af mærker, nyheder, udsalg, gaveidéer, etc.
4. Opfordrer kunden til, at “købe nu” ved at vise få ledige pladser eller ved at levere hurtigt, hvis kunden bestiller inden for et givent tidsinterval
5. Implementerer huske og ønskelister, som kunden kan sende til venner og familie
6. Ikke tvinger kunden til at oprette sig for, at sætte vare på ønskelisten
7. Gør det muligt for kunden, at genbestille varer hun tidligere har købt
8. Bygger sider og funktioner baseret på “persuasive design”, der får kunden til at købe mere, eller opgradere produkter

Ret fejlbeskeder
At hjælpe kunder der begår “fejl” til at rette dem og komme videre, betyder meget indenfor konverteringsoptimering. Optimér dine fejlbeskeder så de:

1. Viser i toppen af siden, at der er sket en fejl længere nede i siden
2. Forklarer hvad kunden skal rette, de steder hvor fejlen er sket
3. Tager højde for alle fejl der kan forekomme. Du må ikke bare skrive én generisk fejlbesked (som ingen forstår) pr. inputfelt, drop down, mv.

Hjælp
På samme måde, som det betyder meget indenfor konverteringsoptimering, at du hjælper kunder med at udbedre fejl, betyder det også meget, at du tilbyder en god hjælpefunktion. For at hjælpe dine kunder bedst muligt, anbefaler jeg at du:

1. Hjælper kunden, der hvor hun er
2. Bygger én central hjælpefunktion
3. Linker til sider i hjælpefunktion, når kunden klikker på “Info” og “Hjælp?” links
4. Gør det muligt, at søge i hjælpefunktionen
5. Indsamler “Mest stillede spørgsmål” i supporten og sætter dem ind i hjælpefunktionen
6. Opbygger trin-for-trin guider
7. Forklarer ord og termer
8. Hjælper kunden rent visuelt, med at udføre svære opgaver (såsom at finde tal på hendes Årsopgørelse)
9. Implementerer en chatfunktion, især hvis du sælger komplekse produkter

Knapper
For at gøre din hjemmeside så nem som muligt anbefaler jeg, at dine knapper:

1. Har en skyggeeffekt, så de ser “klikbare” ud ved at “træde ud af skærmen”
2. Har tydelig tekst med kontrast til knapfarven
3. Er en anden farve end resten af din hjemmeside (de kan eventuelt være grønne, blå, eller orange)

Rigtig god arbejdslyst med at konverteringsoptimere din hjemmeside.

Bog om konverteringsoptimering
Hvis du vil have en enkel og visuel forklaring af alle ovenstående tips samt lære mere om konverteringsoptimering, så bliver samtlige af ovenstående tips visuelt forklaret i “Sælg mere på Nettet“.

Podcasts
Du kan også lære mere om konverteringsoptimering ved at lytte til dette podcast med Thomas Rosenstand og jeg selv, samt dette podcast der er en dybdegående opfølgning på elementer såsom personalisering, etc.

 

Hvad synes du om indlægget – kan du bruge det? Kommentér gerne!

 

Read this blog post list in English – Conversion rate optimization in 187 steps

Ny bog om mobil e-handel 

Synes du godt om dette indlæg?

Så bør du måske skrive dig op til min nye bog om mobil e-handel.

Posted in E-handel, Ikke kategoriseret, Konverteringsoptimering, Sælg mere på Nettet.

52 Comments

    • Et ydmygt tak 🙂

      Jeg tænkte, at indlægget kan benyttes som en checkliste – så alt overflødigt blev skåret fra i den proces 🙂

  1. Fremragende liste Benjamin!

    Selvom jeg har læst din bog og iøvrigt selv beskæftiger mig med mange af disse ting til dagligt, vil dette blogindlæg helt sikkert blive brugt som en huskeliste på mine projekter fremover.

    • Hej Mogens.

      Tak for de pæne ord – jeg håber, at du får en rigtig god værdi ud af listen med tips 🙂

      Fortsat god arbejdslyst med optimeringsarbejdet.

      Mvh,

      Benjamin

  2. Hej Benjamin,

    Som jeg skrev på twitter – tak for indlægget, det bedste danske jeg har læst i 2013!
    Jeg har straks sendt det rundt til vores front-end udviklere og programmører, som et must-read.
    Du er tilgivet for ikke at være så aktiv på bloggen, når du laver indlæg som dem her 🙂

    Vh.
    Simon

    • Hej Simon.

      Det er herligt, når folk som dig uddelt deler deres begejstring – mange tak 🙂

      Jeg håber, at I får noget godt ud af det i teamet.

      Mvh,

      Benjamin

  3. Super godt indlæg Benjamin.

    Det vil jeg helt klart henvise til fremover, når folk spørger efter et par tips til konverteringsoptimering af deres webshop.

    • Hej Casper.

      Mange tak skal du have – jeg håber også, at du selv kan bruge nogle af mine tips og tricks.

      Fortsat rigtig god arbejdslyst.

      Mvh,

      Benjamin

  4. Masser, og masser af guldkorn! Mange tak!
    Jeg skal i gang med flere af dem med det samme.
    Det er også rart at få bekræftet, at man gør mange ting rigtig, så synes din liste henvender sig meget bredt.

    Mads

  5. Hej Benjamin

    Jeg er meget enig i mange af dine pointer – efter min mening er dette essensen af godt købmandsskab på nettet :0)

    Dog vil jeg lige påpege, at jeg synes det er forkert, at du i dit afsnit omkring eftersalg anbefaler ting, der efter min mening, er på kant med den danske markedsføringslov.

    Her tænker jeg på følgende:
    “2. Sælger i kundens e-mail ordrekvittering, hvor du anbefaler produkter til næste gang kunden handler hos dig” – dette er ikke lovligt medmindre kunden giver dig permission til dette. (Dog er der et lille hul der giver dig lov til at markedsføre produkter magen til dem kunden har købt – men det tror jeg vil blive et irritations moment for kunden)

    “3. Tager højde for, at salg tager tid. Det kan eventuelt ske ved, at du sender et godt tilbud om billeje til en kunde der har bestilt en flybillet, når hun nærmer sig sin afrejse” – dette er heller ikke lovligt medmindre kunden har givet dig permission til det.

    “7. “Indfanger” en kunde, der har kigget på din hjemmeside uden at købe noget, ved at sende en mail med produktanbefalinger” – Igen dette er kun lovligt hvis den besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev.

    Så jeg synes hellere at anfalingen skal være, at det gælder om at få de besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev for at du kan begynde at arbejde aktivt med dem og ligeledes skabe eftersalg. Og herefter kan du begynde at arbejde med nogle af de gode ting du her anbefaler! ;0)

    /Christian

    • Hej Christian.

      Tak for et super feedback 🙂

      Mine anbefalinger er (naturligvis) fuldt ud lovlige, hvis man har fået en permission fra kunden, hvilket peger direkte på essensen af godt købmandsskab, som jeg er sikker på at du benytter i dit professionelle liv: Du kan ikke sælge noget til kunden, som hun ikke ønsker – du kan kun sælge noget til kunden, som hun finder relevant på det helt rigtige tidspunkt og til den rette pris. Hvis du læser min bog, vil du få en nærmere forklaring på dette, herunder også en beskrivelse af, hvordan man kan arbejde intelligent med kundefastholdelse, ved at gøre brug af personalisering / collaborative filtering – dette bliver en stor del af fremtidens e-handel.

      Jeg er i mange tilfælde modstander af, at man sender ét identisk nyhedsbrev til alle kunder, da massekommunikation og massetilbud ofte er irrelevante for den enkelte kunde – nogle gange er det endda direkte spam. Derfor hjælper jeg mine kunder med at sende et “nyhedsbrev” med produkter der er tilpasset den enkelte kunde – præcist som Amazon.com eksempelvis også gør. Disse “nyhedsbreve” har konverteringsrater på 10 – 20%, hvilket de færreste massekommunikerende nyhedsbreve kan brøste sig af.

      Jeg modtager eksempelvis ofte nyhedsbreve, hvor der ikke er ét eneste produkt i nyhedsbrevet der er relevant for mig – det er skidt måde at behandle gode eksisterende kunder på. Når jeg modtager et “nyhedsbrev” fra Amazon, er det derimod målrettet mine købemønstre, krav og præferencer – læs evt. mere om collaborative filtering og personalisering i dette blogindlæg.

      Mvh,

      Benjamin

  6. Pingback: Hvordan skaber man mersalg på 1. milliard kr.? - Benjamin Gundgaard

  7. Hej Benjamin,

    Lang tid siden. Jeg er netop igang med at få lavet en ny hjemmeside til et nyt start up jeg er igang med, så din Facebook update med dette indlæg var super timing, jeg har virkelig fået mange guldkorn som vil sikre en endnu større succes.

    Takker,
    Jesper

  8. Hej Benjamin

    Jeg blev henvist af Hr. Thorborg via Facebook.
    Jeg er ved at lave en side der bruger E-Shop lignende koncepter og fandt mange ting rigtig brugbare!
    Tak for det 🙂

    • Hej Mick.

      Herligt at Hr. Thorborg har markedsført mine tips + super at du kan bruge dem 🙂

      Mvh,

      Benjamin

  9. Hej Benjamin
    Et stort tak skal lyde herfra – jeg har rådgivet indenfor dette felt i mange år- men sidder nu og “fedter” med mit eget lille site – og sjovt nok glemmer man al fornuft! Dit indlæg var helt klart et super wake up call – masser af gode konkrete tips – masser jeg kan tage fat på – og jo: jeg har (læst) mange bøger om emnet – men man glemmer jo hurtigt 🙂 TAK for super indlæg og konstruktiv viden deling 🙂
    /Camilla
    p.s. kunne godt bruge effektive “low budget råd” til online markedsførring af små start-up virksomheder <3

    • Hej Camilla.

      Super at du kan bruge mine tips – håber, at du får stor succes med dit site – fortsat rigtig god arbejdslyst 🙂

      (Jeg kan desværre ikke tilbyde “low budget råd”).

      Dbh,

      Benjamin

    • Hej Kristian.

      Er glad for at du kan bruge listen – del gerne resultater.

      Mvh,

      Benjamin

  10. Hej Benjamin,

    Høj klasse, og meget, meget brugervenligt / overskueligt. Jeg har faktisk din bog (som jeg stadig mangler den sidste halvdel af), og den er (jo) bygget op på samme overskuelige facon, men denne artikel er meget anvendelig pga. dens “kompakthed”.

    Vi sidder pt. med to konkrete projekter, i form af http://www.krydsord.dk og http://www.alutagrender.dk, hvor vi – før vi blev lidt mere oplyste, og tak for det – troede, at vi havde styr på det hele. Det havde / har vi ikke, men med dine velorganiserede, mange og kloge / gennemtestede råd, er det bare som om alting er lidt lettere.

    Tusind tak for det – LOVER (mig selv), atj eg snart får læst din bog helt færdig 🙂

    God dag!

    Nicolai Kostakis, Marketing Partners Online

    • Hej Nicolai.

      Tak for de pæne ord og fordi, at du har købt min bog 🙂

      Du når til listen senere i bogen, når du har læst resten 😉

      Fortsat rigtig god arbejdslyst.

      Mvh,

      Benjamin

  11. Pingback: Sælg mere på nettet - konverteringsoptimering af Benjamin Gundgaard

  12. Tak for en rigtig fin artikel. Jeg har indtil nu udelukkende arbejdet med affiliate projekter online, men skal til og i gang med min første webshop, og er pt. i gang med at indsamle viden herom. Har lavet et bogmærke til din side til en måned eller to når jeg er lidt længere i processen.

  13. Hold da helt op 🙂 Det er da når en perfekt guide må man sige.
    Der er mange ting her jeg slet ikke havde tænkt på man kunne optimere på – jeg begynder at gå over de “få” 😉 punkter nu.

    Igen tak og fed blog!

  14. Helt fantastisk, lige hvad jeg skulle bruge, desværre en meget dyr bog når man er studerende, ellers havde jeg bestemt købt den, da det lige er det jeg mangler for at komme ordentlig igang med min hoved opgave.

    Jeg vil nær studere din hjemmeside og suge alt din viden til mig, tak for kapitlet.

    Venlig hilsen Mie Bødskov

  15. Tak for en super fed artikel. Jeg har lige gået alle dine punkter igennem. Der er rigtig mange gode hints i, som du har fået mig til at tænke over, som jeg ellers aldrig har fokuseret på.

    Jeg går mig i kast med at implementerer de første ændringer i weekenden 🙂

    mvh Kasper

  16. Puha, det var godt nok mange trin at skulle igennem… På den anden side så bruger vi jo også rigtig meget tid på at få besøgende i biksen, så hvorfor ikke også bruge noget tid på at få dem til at købe noget… Super godt indlæg 🙂

  17. Pingback: Korrekt sortering på din webshop - Steen Christensen

  18. Super indlæg Benjamin.

    Når vi nu snakker købsknap og konvertering. Så synes jeg, at det kunne være spændende at høre erfaringer mht. farve og konvertering. Jeg har selv på http://dandele.dk/ prøvet at splitteste med både grøn, rød og orrgange. Jeg kørte testen med både store og små størrelser med alle tre farver.

    Der er mange på nettet, der skriver, at en stor rød knap konverterer bedst. Rød signalerer generelt dominans, og det stammer egentlig helt tilbage fra da vi var aber (rød bavian røv) tiltrækker os. Pointen er bare, at testen vidste at det var en “lille” grøn knap, der konverterede bedst. Det ville være spændende at høre jeres erfaringer med dette. (I kan resultaterne for min undersøgelse herunder)

    Grøn (stor) – 3%
    Grøn (lille) – 6%
    Rød (stor) – 4%
    Rød (lille) – 5%
    Orange (stor) – 2%
    Orange (lille) 3%

    Ud fra min test kan man se, at de store knapper rent faktisk konverterer dårligere end de små. Måske noget anser som spam agtigt?

    • Hej Martin. Det bedste svar er egentlig, at jeg har skrevet et kapitel om dette i min “Sælg mere på Nettet” bog – http://www.ehandel.dk 🙂

      Dit spørgsmål kræver et længere svar og det findes i den bog.

      • I forlængelse af denne kommentarer kan jeg nu med glæde oplyse, at det er muligt at skrive sig op til min nye bog om mobil e-handel.

        Trin-for-trin bliver du guided til at bygge en optimal mobil e-handelsløsning, baseret på test af verdens største sites fra Amazon, eBay, Zalando, Debenhams, etc.

  19. Hej Martin

    Selvom indlægget er ved at have nogle år bag sig, så var der nogle punkter der især kunne bruges.

    Vi overvejer kraftigt at få “16. Lade kunderne anmelde dine produkter” ind på vores produkter, men hvad er din erfaring med det angående konverteringen med lige netop dette? 🙂

    Venlig hilsen Simon Nygård fra http://www.onkelbillig.dk

  20. Hej Benjamin,

    Fantastisk liste! Jeg vil gå igang med at gennemgå min webshop med det samme, samt tage et kig på dine bøger – om de kunne være nyttige 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *