Er din webshop klar til Googles mobile first?

Søgning på nettet står overfor en af de største ændringer i nyere tid, hvor Google vægter din mobile hjemmeside højere end din desktop hjemmeside. Dette kommer til at ændre spillereglerne for såvel SEO som for e-handel. Lær, hvordan du bliver klar til dette:

Hvad kommer til at se?
Fordi flere og flere søger på Google fra deres smartphone, ændrer Google logikken i deres søgemaskine, sådan at de først analyserer din smartphone hjemmeside og hernæst din desktop hjemmeside. Dette kalder Google for “Mobile first” indeksering, hvilket i sagens natur kommer til at ændre værdien af søgninger fra mobilen og hermed også e-handel for altid, da din mobile webshop nu bliver mere vigtig end din desktop webshop.


Er du klar til “Mobile first”?
Hvis du har en mobil version af din webshop, er du godt på vej til at være klar til “Mobile first”. Ideelt set bør du dog have en mobil webshop der har det samme indhold, de samme links, det samme antal produkter, etc. som din desktop webshop. Dette er langt fra tilfældet hos hovedparten af danske webshops og der findes tilmed en række store virksomheder, som endnu ikke har en mobil webshop. De går uden tvivl en hård tid i møde, hvis de ikke lancerer en mobil webshop, inden Google fuldt ud implementerer “Mobile first” indekseringen af søgeresultater.

Hvad betyder det for e-handel?
I Danmark har mange webshops valgt at lancere en responsiv e-handelsløsning der tilpasser skærmstørrelsen til desktop, tablet og smartphone, hvilket imødekommer kravet om at være klar til “mobile first”, rent SEO mæssigt. Da kunderne har en anden adfærd på mobilen når de søger, navigerer, filtrerer produktoversigter, lægger varer i kurv, gemmer produkter til senere og gennemfører bestillinger, er det dog bedst at udarbejde en “adaptiv” tilpasning af den responsive webshop til mobilen.

Og hvad betyder det så på almindeligt dansk? Det betyder, at du har én samlet hjemmeside, hvor især nøglefunktioner som de ovennævnte tilpasses unikt til smartphones, uden at du leder kunden over på en anden version af din hjemmeside. Du viser med andre ord funktionelt forskellige versioner af din hjemmeside, alt afhængigt af, hvilken enhed (desktop, tablet eller smartphone) kunden shopper fra.

Hermed indfrier du både Googles krav til “Mobile first” og kundernes krav og ønsker om, at din webshop er optimeret til smartphones, rent interaktionsmæssigt.

Dette har jeg tidligere blogget om, hvor jeg skrev det første indlæg for 4 år siden og senest om mine 10 tip til mobil konverteringsoptimering.

Hvornår sker det?
Google er allerede ved at teste “Mobile first”, men der er endnu ikke fastlagt en dato for, hvornår dette bliver rullet ud. På sigt har Google udtalt, at de ønsker at holde fast i ét samlet søgeindeks, men det kan godt være, at de vælger at lancere to særskilte søgeindeks i en periode, hvor mobile hjemmesider bliver placeret i ét søgeindeks og desktop hjemmesider i et andet.

Helt sikkert er det dog, at “Mobile first” bliver en realitet, da Google selv har bekræftet dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bliv guidet fra A-Z i min bog om Mobil E-handel
I min bog om “Mobil E-handel”, bliver du guidet igennem alle facetter af den rejse der består i, at bygge en webshop der er 100% tilpasset til smartphones.

Set i lyset af Googles planer om et “Mobile first” indeks, ser det ud til, at denne bog har fået en endnu mere aktiv rolle, som blot bliver større og større, eftersom flere og flere kunder søger, gemmer varer og shopper fra smartphones. Bogen er baseret på næsten 1 års intens research med omfattende brugertests af verdens største mobile webshops, så den er empirisk korrekt og meget nem at læse:

Test om du er klar!
Med dette værktøj kan du teste, om din hjemmeside er mobiloptimeret og hvad du evt. kan optimere i.f.t. loadhastigheder, etc.:

 

 

 

 

Rigtig god vind med at blive mobil klar og kommentér gerne indlægget!

Posted in E-handel, Mobil e-handel, mobile, Mobile first, Responsive design.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *