Din kunde bestemmer sig på 50 milisekunder

Når en kunde lander på din hjemmeside, tager det hende kun ca. 50 milisekunder at finde ud af, om hun kan lide din hjemmeside eller ej (kilde: Dr. Gitte Lindgaard). Dette skyldes, at vi i dag er så eksponeret overfor reklamer, at vores hjerne ubevidst foretager en række valg for os, som det ville være anstrengende at skulle foretage helt bevidst.

50 milisekunder svarer til den tid det tager dig at blinke med øjnene, eller 1/20 af et sekund, for at være helt præcis.

Din ubevidsthed tager beslutningen for dig
Den beslutning hjernen foretager, er yderst emotionel og den dømmer især en hjemmeside på baggrund af de farver den består af, og om den virker troværdig. Så selvom en e-handelshjemmeside er meget brugervenlig, kan en kunde godt ubevidst fravælge at benytte siden, fordi den simpelthen ikke appellerer til deres følelser.

Når jeg holder foredrag om dette emne, nævner mange deltagere ofte, at nogle af verdens grimmeste hjemmesider også er nogle af det mest succesfulde. Det er også helt korrekt. Men, man skal blot være klar over, at de måske tilbyder et meget unikt produkt eller at de måske har en særlig markedsposition, fordi virksomheden har været til stede i markedet i mange år. Faktum er dog, at de fleste af disse hjemmesider vil kunne sælge mere på Nettet, ved designmæssigt at være bedre til at ramme deres kunders følelser.

I mange af de brugertests jeg løbende foretager, er det meget tydeligt at observere, at dette første designmæssige indtryk er utroligt vedholdende. Design er lidt som med mennesker – det første indtryk er oftest det korrekte og det der ”hænger ved”.

Du kan selv teste, hvad der virker
Den gode nyhed er, at du selv kan teste forskellige former for design og hermed finde ud af, hvilket design der passer bedst til dine kunders ønsker, krav og behov, netop i det øjeblik kunden lander på din hjemmeside.

Dette gør du ved at designe eksempelvis tre forskellige nye forsider. Siderne kan bestå af forskellige typer af designstilarter, eller af varianter af samme designtema. Når du har designet siderne, viser du siderne til nogle eksisterende og potentielt nye kunder. Dette kan du eventuelt gøre, i forbindelse med at du også skal brugerteste din hjemmeside. Én kunde ad gangen viser du først den nuværende hjemmeside og herefter de nye designsider du ønsker at få input til.

Inden du går i gang, forklarer du kunden, at hun nu vil se en række forskellige sider. Du beder hende om at sige det hun tænker med det samme hun ser en side og du understreger, at hun ikke skal holde sig tilbage med at sige præcist det hun tænker – godt som skidt. Du vil opleve, at du på denne måde får utroligt mange brugbare kommentarer (råt for usødet) som du kan benytte til at optimere dit design.

God fornøjelse!

(I min bog “Sælg mere på Nettet” om E-handel der udkommer til efteråret, forklarer jeg dig, hvordan du trin for trin tester dette første indtryk og hvordan du implementerer rettelserne i dit design).

Posted in E-handel.

22 Comments

  1. Fedt med en blog fra dig, håber der kommer hyppige indlæg.

    Tror vi er mange der glæder os til din kommende e-bog, et sikkert køb.
    Er den skrevet på dansk, og hvordan bliver opbygningen? Overvægt af teori, cases, praktiske eksempler etc.?

  2. @Nicolai Jeg skal nok love at blogge jævnligt!

    Jeg er glad for, at du glæder dig til bogen – den er sjov at skrive (jeg skriver lige nu).

    Bogen bliver på dansk og den er primært baseret på danske, men også nogle internationale best-cases. I stedet for at skrive en tung akademisk (teoretisk) bog, så bliver alt i bogen baseret på virkelige cases og kommercielle fakta. Det varer ikke så længe, så søsætter jeg et “teaser site”, hvis du / I vil kunne læse mere om bogen.

  3. Det lyder perfekt, det er vel også sådan de fleste foretrækker bøger i den genre.

    Lyder godt med teaser sitet 🙂

  4. @Frederik – godt at høre – jeg deler gerne nogle af mine cases. Skriv gerne i min blog-post fra i dag, hvad du har lyst til at læse mere om 🙂

  5. Hej Benjamin,

    Jeg glæder mig til at læse den nye bog – jeg håber måske, at vi skal læse lidt om os selv ;O) Det er jo altid sjov.

    Held og lykke med hele

    :O) Nicolai fra SmartGuy.dk

    • @Nicolai – I er naturligvis med i bogen som en best-case løsning 😉 Men, du skal jo lige godkende det, inden at det går i trykken 🙂 Jeg fanger dig, når det er tid til at godkende – fortsat god arbejdslyst.

  6. Interessant vinkel på brugertests, at du direkte spørger om brugernes reaktion på siden. Har selv ingen erfaring med brugertests, men jeg har jo i litteraturen læst om, hvor farligt det er at spørge om brugernes mening om et design. Her lyder din metode som en god mellemvej, fordi du søger den mere umiddelbare knee-jerk reaktion og ikke (går jeg ud fra) giver brugerne tid til at tænke for meget over det inden de svarer. Glæder mig til at høre mere 🙂

    • @Nicolai – det er ikke en brugertest jeg foretager af designet, det er en umiddelbar emotionel test af, hvordan kunderne reagerer på designet – det er ikke en interaktionstest, hvor kunden skal løse nogle opgaver 🙂 De principper jeg benytter, er i høj grad baseret på Don Normans principper i “Emotional design” bogen.

      • Ah ja, han er også fantastisk. Glæder mig til at se ham til dConstruct i år.

        Norman’s teori om Emotional design, “Emotional – Behavioral – Reflective”, hænger også ved nærmere eftertanke direkte sammen med din “Attraction – Conversion – Retention” tankegang fra dit andet indlæg. Så nu er cirklen sluttet 😉

  7. Pingback: Design sælger: Nyt samarbejde med Jacob Ravn - Benjamin Gundgaard

  8. Pingback: Fremtidens E-handel: Er du på A eller B holdet? - Benjamin Gundgaard

  9. Pingback: Hvordan skaber man mersalg på 1. milliard kr.? - Benjamin Gundgaard

  10. Pingback: Konverteringsoptimering i 187 trin - Benjamin Gundgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *