Det har kostet 1 mio. DKK at udgive min bog

Efter udgivelsen af Sælg mere på Nettet, har jeg modtaget rigtigt mange henvendelser om, hvad det kræver at skrive en e-bog. Hvis du har en forfatter gemt i maven, eller blot er interesseret i emnet, er det en god idé at læse dette indlæg, hvor du kommer med bagom scenen.

Lysten driver værket
Det kan lyde som en slidt kliché, men den er absolut meget sand, når du skriver en e-bog – du skal have lyst. Og her mener jeg ikke den type af lyst der forsvinder efter nogle dage, uger, eller sågar måneder. Du skal lyst til et langt og krævende projekt der stiller krav til din idérigdom, struktur, tid, pengepung, tålmodighed og så skal du have et syleklart mål med din bog. Lad mig forklare nærmere.

CustomerSense startede som en bog
CustomerSense startede faktisk som et bogprojekt helt tilbage til 2002 – 2003. Jeg havde på daværende tidspunkt sat mig for at skrive en bog om E-handel, da emnet interesserede mig meget og da jeg syntes, at der manglede en bog, man nemt og enkelt kunne omsætte til virkelighed – læs evt. mere om den historie her.

Tålmodighed er en dyd
Efter ganske kort tid indså jeg dog, at jeg skulle vide mere om E-handel, før jeg kunne skrive en bog om emnet på et højt nok niveau. Derfor udviklede jeg i stedet for et metodeværktøj og startede CustomerSense, for at få en masse erfaringer og testresultater jeg kunne basere bogen på. Min første kunde var Scandlines, hvor mængden af betalinger steg med ca. 90%. Herefter kom Sterling (der blev lagt sammen med Maersk Air) til, hvor omsætningen (på 4. milliarder) steg med 15 – 20%. Min tredje kunde var DSB, som solgte 50% flere returbilletter og 50% flere DSB Orange billetter. Det virkede med andre ord – mine teorier holdt vand, men jeg blev ved. Først ca. 9 år senere synes jeg, at jeg havde nok viden om E-handel til, at jeg kunne skrive en bog om emnet. Nu havde jeg hjulpet over 30 af Nordens største virksomheder til at sælge mere – det var tid til at realisere drømmen om at skrive en e-bog.

Jeg testede indholdet
Inden jeg kastede mig ud i bogprojektet, ville jeg gerne teste indholdet af e-bogen for at sikre mig, at det var målrettet så godt som muligt til E-handelsansvarlige – både i store og mindre virksomheder. Derfor lavede jeg en test sammen med Thomas Rosenstand. Vi lavede et podcast om at sælge mere på Nettet, som indeholder alle de temaer der ville indgå i bogen. Jeg ved ikke helt, hvad jeg havde forventet, men slet ikke det der skete: flere tusinde mennesker lyttede til podcastet og vi fik kun (meget) rosende ord med på vejen – herligt! Folk havde fået værdi af podcastet og følte sig inspireret.

Jeg havde – helt ærligt – troet, at emnerne i podcastet var for nørdede til de fleste og at langt færre ville interessere sig for dem. Derfor lavede Thomas og jeg endnu et podcast, hvor vi fokuserede på mere langhårede emner for at se, om disse også kunne være relevante for indholdet af e-bogen. Da det også fik rosende ord med på vejen var jeg ikke i tvivl om, at der var basis for en bog om E-handel.

Jeg tog fri for at skrive
Man skal altid lytte til andre, der har været igennem en proces her i livet, som man selv står overfor. Derfor talte jeg med flere andre forfattere om, hvad det kræver at skrive en bog – én klar tendens hos dem alle var, at de havde afsat tid til at skrive. Jeg ryddede derfor kalenderen og måtte sige nej til kunder (til 1.500 kr. i timen), som ellers stod og bankede på døren – det krævede en hel del disciplin og beslutsomhed.

Lav en struktur fra start – gennemtænkt læseflowet
Som det næste udarbejdede jeg en struktur for hele bogen. Ikke en struktur jeg skulle følge, men derimod en struktur der havde et godt og gennemtænkt læseflow, som jeg kunne tage udgangspunkt i og så gik jeg ellers i gang.

Et par uger inde i processen læste jeg en artikel om Ernest Hemmingway. Den beskrev, hvordan han havde gode og dårlige skrivedage. Næsten med det samme han havde sat sig ved skrivebordet for at skrive, kunne han mærke, om han havde en god “skrivedag”. Hvis ikke, så tog han fri, da det var ligegyldigt, at forsøge at skrive – det ville alligevel ikke blive godt. Dette var befriende læsning, da jeg havde det på fuldstændig samme måde. Nogle dage skrev jeg kun ganske få sider og andre kom jeg hjem kl. 23 – 24 om aften og havde – seriøst – helt ondt i fingrene af at skrive. Det er en meget kreativ proces. Jeg fandt ud af, at det der virkede bedst for mig, var “bare” at skrive løs – jeg kunne altid gennemskrive indholdet senere. På denne måde, fik jeg skrevet mest muligt, når jeg var i humør til det og så benyttede jeg de “dårlige skrivedage”, til at læse korrektur.

Ca. 500 timer senere havde jeg en bog som jeg turde vise omverden og min “agent” Anders Gisselmann var klar til at læse den – det var grænseoverskridende – hvad ville han synes om den? Udover at læse bogen, skulle han også give den en karakter – han gav den 8 ud af 10, hvilket jeg var OK tilfreds med – men, det var ikke godt nok, syntes jeg.

6 personer testlæste bogen
Efter at have rettet de (gode) input jeg fik fra Anders, valgte jeg derfor, at tage min egen medicin – bogen skulle “brugertestes”. Jeg udvalgte nøje en række personer (ca. halvdelen af dem kendte jeg ikke i forvejen), som skulle testlæse bogen og rådt for usødet give feedback. Det var guld værd. Selvom 5 ud af de 6 testpersoner gav bogen 5 stjerner (ud af 5 mulige), fik jeg et hav af input som – i al beskedenhed – har været med til at gøre bogen til det den er i dag. Et af de bedste input jeg fik, var bl.a., at lave en trin-for-trin opsummering pr. kapitel, som gør, at man kan benytte bogen som et opslagsværk, når først man har læst den én gang.

Bogen har kostet en million at udgive
Nu var bogen klar til at blive produceret. Den skulle korrekturlæses, over 450 grafiske illustrationer skulle designes og www.ehandel.dk skulle bygges. Opgaver som jeg (naturligvis) selv har projektledet, samt investeret ca. 230.000 kr. af min egen pengepung i. Det lyder måske dyrt, men dem af jer der har læst bogen vil vide, at der er tale om en professionel grafisk produktion. Jeg kunne godt have sparet (mange) penge ved at skrive bogen i et Word dokument, for herefter at konvertere den til en PDF fil, men det ville ikke matche min virksomheds stil / identitet med den form for “hjemmeproduktion”.

Oveni de 230.000 kr. jeg har brugt i “rå omkostninger” på at udgive bogen (designer, tekstforfatter og udviklere), kommer “tabt omsætning” på ca. 500 – 550 timer – den tid det har taget mig at skrive bogen. Med en timeløn på 1.500 kr., udgør dette alt i alt et betragteligt indhug i min økonomi i 2011 på ca. 1. mio. kroner.

Hvorfor fik du den ikke bare udgivet hos et forlag?
Efter at have tørret den kaffe op, som du med stor sandsynlighed netop har fordelt i en nævn strøm udover dit skrivebord, tænker du måske: “Hvorfor har du dog ikke bare udgivet den hos et forlag?”.

Det er der flere årsager til. Den største er frihed – frihed til at skrive min bog, på min måde og i mit sprog. Det kan måske lyde meget selvcentreret, men nogle af de bedste (og værste) bøger der er blevet skrevet igennem tiden, er aldrig blevet redigeret af redaktører som alle “ved bedre”. En god redaktører kan naturligvis være guld værd, men jeg valgte at teste min bog i markedet hos dem der rent faktisk har brug for den, i stedet for hos den akademiske elite. Det fortryder jeg ikke.

Den næste årsag er, at jeg er iværksætter og at jeg elsker mit job. Det er en fornøjelse for mig at bygge “ting” og (forhåbentlig) se dem lykkedes. Derfor valgte jeg (igen), at tage min egen medicin. Som rådgiver i E-handel er der for mig at se kun én vej – naturligvis at bygge en e-handelsløsning, hvor jeg selv sælger bogen. Det har jeg så gjort.

Til sidst spiller økonomi også en rolle. De fleste forlag fortæller forfattere af fagbøger, at de ikke skal satse på at tjene penge på at skrive en bog – de skal se det som markedsføring af deres virksomhed og af dem selv. Nuvel, det er jo heller ikke skidt, men det strider imod alle principper om købmandsskab – skulle jeg forære min viden væk til et forlag der tjener langt flere penge på bogen end jeg selv? Bestemt ikke.

Hænger økonomien sammen?
Udfra en forudsætning om, at dem der køber bogen vil kunne tjene den hjem mange gange, er prisen ikke sat til 500 – 600 kr., men til 1.500 kr. eks. moms – det samme som én konsulenttime koster i mit selskab. Læs evt. mere om prisfastsættelsen i bunden af denne side.

Bogen blev udgivet den 1. december 2011 og har her ca. 1,5 mdr. senere tjent de rå omkostninger på 230.000 kr. hjem, samt skabt et fornuftigt overskud. Om et halvt til et helt år vil jeg vide, om projektet har været en god investering. Ligegyldigt, hvor økonomien ender, kan jeg dog allerede med det samme sige, at det har været det hele værd. Det har det fordi, at bogen har fået så god en modtagelse. Alle som har købt bogen har synes den har været pengene værd og at den har hjulpet og inspireret dem til at optimere deres webshop, så de kan sælge mere. For mange af dem som har købt bogen, er 1.500 kr. eks. moms mange penge. Derfor luner det også helt enormt, når disse selvstændige shop-ejere, som ikke har råd til mine ydelser, skriver og fortæller, hvad bogen har gjort for dem. Uden at lyde alt for frelst, så er penge ikke alt.

Mine råd til dig
Nu har du fået et indblik i, hvad det kræver, at skrive og selv udgive en bog efter “do-it-yourself” metoden. Du kan naturligvis vælge at gøre brug af nogle af de bogskabeloner og selvpublicerings-hjemmesider der findes, eller at gå til et forlag, men ligegyldigt hvilken fremgangsmåde du vælger, så har jeg nogle råd til dig, hvis du overvejer at skrive en bog.

Det første er: gør det! Selvom det er benhårdt, så gør det, hvis der er noget du brænder for. Dine læsere vil mærke, hvis du har noget på hjertet – det, det hele handler om. En forfatter der har noget at byde på, har størst sandsynlighed for at blive en succes – det er klart.

Mit næste råd er, at teste dit indhold hos virkelige læsere i din målgruppe – pas på med at lytte for meget til redaktører og marketingfolk. Sandheden findes hos læserne. Når du har fået input fra læsere i din målgruppe, kan professionelle redaktører efterfølgende evt. hjælpe dig med at få disse indarbejdet i bogen.

Hernæst skal du virkelig mærke efter om du er motivet og har lyst til at skrive. For én ting er af skrive bogen, hvilket for mig var utroligt underholdende, men der hører også alt det andet slid med. Korrekturlæsning, produktion, udvikling, markedsføring, etc. Du skal have lyst til hele pakken, for det kommer til at kræve meget af dig.

Til sidst vil jeg forberede dig på responsen, hvis du er klar til at skrive en bog – for mig har den faktisk været lidt overvældende. Inden jeg skrev bogen, havde jeg i mange år levet i en lidt lukket verden, hvor jeg udelukkende har rådgivet primært større og internationale virksomheder. Det gør jeg stadigvæk. Men, nu har jeg udgivet en bog, der er tilgængelig for alle – både store og små virksomheder. Hermed er jeg også blivet meget mere tilgængelig for min omverden, hvilket resulterer i mange mails og mange spørgsmål. Det er personligt helt ok med mig og jeg besvarer dem alle – men, dette skal du være klar til.

Hvad med sikkerheden? (Update)
Det er kommet flere spørgsmål vedr., hvorfor man skal indtaste en kode når man læser bogen, og hvordan jeg undgår misbrug / kopiering  – derfor dette updaterede afsnit, som er tilføjet efterfølgende.

Hvor meget jeg end gerne vil stole på det bedste i folk, så vil der være nogle som kopierer min bog til venner, kolleger eller studiekammerater. Bl.a. derfor, skal man indtaste en kode, når man åbner bogen. Ejerens navn står ligeledes anført i bunden af siderne. Herudover, så er bogen fuld af “hemmelige” koder, som kan spores både digitalt og fysisk. Så selvom læseren evner at fjerne kode og navn, så kan jeg spore sider der er fysisk kopieret.

Kommentarer?
Apropos tilgængelighed, så er du yderst velkommen til at kommentere denne, for mig, lidt atypiske blogpost. Jeg håber det har givet dig blod på tanden til at realisere din eventuelle bog-drøm og at det ikke har skræmt dig helt væk.

Posted in e-bog, E-handel.

35 Comments

    • Det er mig er takker – dine input var guld værd 🙂 Nu har du jo selv været processen igennem, men jeg synes at omverdenen skulle have et indblik i den virkelige verden – den er jo som bekendt ganske klog 😉

  1. Hatten af for din vedholdenhed, Benjamin. Stærkt gået og tillykke med udgivelsen !

    Det lyder til at have været en spændende og lærerig process, du har været igennem. Det, i sig selv, kunne du vel nærmest skrive endnu en bog om? 🙂

    • Hej Peter – tak skal du have! Ja, det kunne jeg faktisk godt skrive en bog om – man ved aldrig, hvad fremtiden byder 🙂

  2. Ja det er klart at man skal betales for at have taget en risiko, og i det hele taget, som minimum gå i nul med sine projekter. Nogle ting laves dog af hjertet, og kan ikke stoppes af økonomi, heldigvis, ellers var vi gået glip af meget kunst ( for eksempel ).

    Nu er markedet jo heller ikke SÅ stort for din bog, så skulle det gå i nul, eller skabe overskud, skal prisen sættes højere.

    Den bliver jo nok ikke solgt i Bilka til Fru Jensen. Eller bliver filmatiseret af Spielberg 🙂

  3. Ja stort tillykke… Godt gået.

    Iværksætteri og drive forretning handler om at turde satse, være modig – og tålmodig. Glæder mig til at læse bogen på et tidspunkt..

    Kh Trine

    • Hej Trine – mange tak 🙂 Ja, man skal satse en gang imellem – god læselyst, når det bliver tid 🙂

  4. Spændende og fornuftig måde at gøre de samlede omkostninger op på. Jeg håber at du på et tidspunkt vil komme med en opdatering af om du har fået din million hjem. Selvom der (som du skriver) ligger andet i det end penge, så er det alligevel noget som alle der overvejer noget tilsvarende bør tage stilling til inden de går i gang.

    /Mikael

    • Hej Mikael – mange tak! Jeg kommer gerne med en update senere på året – det er en aftale.

  5. Jeg har lige købt den og glæder mig til at læse den.

    Men jeg er sikker på at om et par dage, så er jeg mindre glad for at skulle taste password ind!

    Men det kan være jeg snart kan mit password uden ad 🙂

    • Hej Peter – jeg tror jeg updater web-indlægget vedr. sikkerhed – stay tyned – god læselyst! 🙂

  6. Hej, Benjamin

    Tusinde tak for utrolig brugbar og uddybet info skrevet i en yderst beskeden og ydmyg tone. Det giver mig en KÆMPE lyst til at købe bogen 🙂

    Endnu engang tak 🙂

  7. Tak for en god udredelse af din proces – meget interessant at læse.

    Jeg synes dog ikke du skal undervurdere værdien af at have skrevet en bog i forhold til den direkte indtjening – du har udbygget din i forvejen store platform omkring dit brand.

    • Hej Brian – nej, branding er aldrig skidt, men købmandsskabet skal også hænge sammen.

  8. Spændende indblik – jeg glæder mig meget til at læse bogen.

    Jeg har stor respekt for den indsats og de ressourcer der er lagt i opsætning af bogen, illustrationer m.v. Da det nu er en e-bog (og endda fra en brugervenlighedsekspert) kunne jeg personligt godt ønske mig, at der var gjort lidt mere ud af oplevelsen på en e-bogslæser. Det er praktisk talt umuligt at læse den på min Kindle.

    Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har gjort dig nogen overvejelser herom, og i så fald hvilke?

    /Sune

    • Bogen er optimeret til en iPad primært, da der er så få Kindles i DK endnu – det kommer i en evt. international version, hvor det er et must – god læselyst 🙂

      • Jeg læser den på min iPad og savner man kan læse den lige meget hvordan man vender sin iPad.

        Har man iPaden på vertikal, tilpasser den sig ikke til at fylde hele skærmen.

        Men hvor der er vilje er der vej – så det går fint nok!

        🙂

        • Det forstår jeg ikke – det burde virke fint? Jeg undersøger det med min designer og vender tilbage. Fortsat god læselyst 🙂

  9. Hej Benjamin

    Jeg er nu nået lidt over halvvejs i din bog og er yderst tilfreds med det jeg har indtil videre har læst. Den giver gode konkrete ideer, der kan omsættes til handling.
    Godt gået – og nu venter vi bare på en 2´er …

    Mvh Kenneth

    • Hej Kenneth – tak for de rigtigt pæne ord og inspirationen til at skrive dette blogindlæg! Jeg ser frem til et fortsat godt samarbejde mere flere resultater i vente. Dbh, Benjamin

  10. Nu er jeg igang for anden gang og den er lige så god som sidste gang. Jeg kom til at tænke på en ting mht. prisen: Jeg er sikker på at dem som bruger flere tusind på at gå til kurser og uddannelser, de ville få langt mere ud af at købe din bog. Den kommer rundt om flere emner og er langt mere dybdegående end hvad jeg kunne forstille mig noget kursus kunne være.
    Det er en virkelig en bog der er pengene værd. Og nu har jeg vist også opbrugt min kvote for “ros” 😉

    Og som Kenneth siger, vi glæder os til en 2’er! Og ikke mindst en masse gode blogindlæg 🙂

    • Hej Nikolaj. Det er flotte ord fra din side, da jeg jo (efter at have mødt dig in real-life) nu ved, at du har en del at have det i – mange tak! 🙂 Jeg skal nok “lige” trække vejret inden en 2’er kommer på tale, men det kan måske blive virkelighed på et tidspunkt. Keep up the good work.

  11. Hej Benjamin

    Tillykke med udgivelsen – super godt gået og tak for indblikket i, hvad det har kostet dig at skrive bogen. Fedt at se du har vedholdt dit fokus og forfulgt dit mål om at udgive den.

    Den står helt klart på min ønskeliste – indtil videre nøjes jeg med det gratis kapitel, men så snart der er sparet lidt sammen lander der nok en ordre 🙂

  12. Hej Benjamin

    Tak for en super god bog!

    Jeg er selv igennem processen pt. med flere bøger under opsejling, samt en opdateringer der har været MEGET længe under vejs. Så jeg kan kun nikke genkendende til, at det er en nødvendighed at “tage fri for at skrive”… for de der aftentimer, hvor man lige tror man kan nå et kapitel, er en sjældenhed 🙂

  13. Det lyder også som om du har gjort meget ud af det, både økonomisk og tidsmæssigt. Og har fået det resultat som du ønskede. Lyder som en spændende bog, som jeg vil give mig i kast med 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *