Brugertest af Amazon.com mobilsite

Kom med bagom scenen og få et direkte indblik i, hvordan 1 af de 100 brugertests der ligger til grund for min nye bog om mobil e-handel ser ud. Dette klip fra en test af Amazon.coms mobilsite viser, at selv de største i verden kan begå fejl i det nye mobilmarked.

Hvad er en brugertest? 
Når man brugertester en hjemmeside, så stiller man repræsentative kunder en række opgaver de skal løse uden at få hjælp. Imens de løser opgaverne så “tænker de højt” og forklarer, hvad de ikke forstår, hvad de godt kan lide, etc.

På denne vise, ser man hvad de gør (hvilket er vigtigst at betragte) og hører hvad de siger (nogle gange siger de et og gør noget andet), hvormed man typisk finder 20 – 60 fejl på en gennemsnitlig hjemmeside.

Denne brugertest er foretaget i USA, hvor Tanja hjemme fra sin stue skal bestille nogle produkter via sin smartphone. Testen er lavet baseret på Usertribes platform som gør det muligt at brugerteste i hele verden.

 

Bemærk hvordan hun: 

  • Synes at forsiden er forvirret og “mudret”
  • Ikke forstår anbefalingerne på forsiden – hvad er de?
  • Får hjælp via en “Type ahead” funktion til at stave til “Espresso cups”
  • Har nemt ved at tilpasse sit søgeresultat
  • Er i tvivl om hun har lagt sin vare i kurven
  • Gerne vil dele et produkt via sociale medier
  • Benytter kundeanmeldelser på begge produkter til at tage en købebeslutning
  • Godt kan lide den simple opbygning af produktsiderne
  • Ser i indkøbskurven, at hun kan få gratis levering ved at tilføje varer for USD 10
  • Tjekker om varerne er på lager i indkøbskurven
  • Bemærker, at hun kan gemme en vare til senere, hvis hun ikke er klar til at købe den, hvilket er vigtigt at kunne på en smartphone
  • Overser at hun har lavet en stavefejl ved søgning efter “coffee drink recipes” og derfor tror, at der er et begrænset udvalg (hun opdager dog fejlen efter ca. 2 min)
  • Gerne vil læse inde i bogen inden hun køber den, som hun er vant til på hjemmesiden
  • Og meget mere…

Disse input har vi fået, blot ved at teste én hjemmeside i ca. 15 min.

Jeg synes du skulle have fornøjelsen af at få dette indblik så du kan se, hvordan et af de bedste mobil sites i verden performer lige nu.

I denne test laver Amazon.com relativt få fejl, men vi har testet hjemmesiden med 5 personer, hvor vi fandt en række kritiske fejl som du kan læse mere om i min nye bog om mobil e-handel.

Posted in Brugertest, Brugervenlighed, Mobil e-handel.

2 Comments

  1. Super spændende indlæg.

    En “fejl”, som jeg også mener de laver. (ihvertfald i forhold til mine egne erfaringer). Så er det, at deres slider på forsiden skifter automatisk. Jeg oplever klart en højere bounce rate, hvis den skifter automatisk.. Nok fordi det let kan forvirre mange brugere, (Især på en mobil version).

    Det er absolut i orden med en slider, men den bør ikke skifte automatisk, men der bør laves tydelige pile, så folk selv kan skifte billede, hvis det ønskes.

    Ved ikke om du har samme erfaringer Benjamin?

    • Hej Martin. Mange tak for din kommentar – jeg kunne ikke være mere enig. Herudover falder Amazon også i banner blindness fælden, hvilket gør, at mange slet ikke kigger på deres bannere. Mvh, Benjamin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *