Bannere virker ikke på mobilen

For ca. 4 år siden skrev jeg et af mine mest mest læste blogindlæg. Det beskriver, hvorfor bannere ofte ikke virker på hjemmesider – et problem der er blevet endnu større på smartphones. I dette indlæg får du derfor nogle yderst simple men meget effektive tips til, hvordan du får dine bannere til at virke på mobilen.

Banner blindness
Hvis bannerne på dit mobilsite i for høj grad ligner interne eller i værste fald eksterne reklamer, så kigger dine kunder ikke på dem – dette kaldes “banner blindness“.

Sådan undgår du banner blindness på mobilen 
For at undgå banner blindness på din mobile hjemmeside, skal du derfor sørge for, at dine reklamer ikke ligner bannere. Dette gør du ved at få dem til at ligne integreret indhold. På denne måde undgår du, at en reklame ligner en intern eller en ekstern banner med andre farver og et andet grafisk udtryk mv. end resten af din hjemmeside.

Få at undgå banner blindness bør dine bannere:

  • Ligne relevant indhold
  • Ikke have baggrundsfarve, da den automatisk får hjernen til at kigge væk
  • Ikke have hvid tekst på en baggrundsfarve da den er svær at læse
  • Have en klar og tydelig overskrift på en hvid baggrundsfarve
  • Bedst af alt have HTML genereret (ikke grafisk) tekst , da denne træder tydeligst frem i skærmen
  • Have en call to action (CTA) knap eller et link for at få kunden til at udføre en handling

Disse regler kan lyde meget simple og det er de faktisk også. Der er blot relativt få mennesker der kender til dem, hvilket eksemplet nedenfor fra et af verdens største e-handelssites med al tydelighed viser.

Amazon.com har banner blindness
I forbindelse med udarbejdelse af min nye bog om mobil e-handel, foretog jeg bl.a. en brugertest af Amazon.com.

Under testen viste de “fire HD6” banneret nedenfor:

amazon.banner.blindness

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…der faktisk bryder samtlige regler, idet banneret:

  • Ikke ligner relevant indhold
  • Har en rød baggrundsfarve der får hjernen til at kigge væk
  • Har en hvid baggrundstekst på en rød baggrund
  • Har en tydelig overskrift, men overskriften har ikke en hvid baggrund
  • Har en grafisk tekst og har derfor ikke optimal synlighed (denne regel kan dog brydes, hvis ønsket)
  • Ikke har nogen call to action knapper eller links

Et par dage efter  var jeg inde på Nikes mobilsite:

nike.no.banner.blindness

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…der derimod efterlever næsten alle regler, idet banneret:

  • Ligner relevant indhold
  • Ikke har tekst ovenpå en baggrundsfarve
  • Har en tydelig sort overskrift (der dog er grafisk)
  • Har to tydelige call to actions: ”Shop now” og ”Learn more”

Markant stigning i klikrater
Når jeg rådgiver mine kunder, så anbefaler jeg dem at følge retningslinjerne ovenfor. Disse kan dog hurtigt blive glemt i en travl hverdag og så foretager banner-designeren sine egne kreative beslutninger, uden at kende til eller huske på reglerne.

Jeg har dog foretaget en række A/B split tests, hvor jeg kan se, at klikraterne på de bannere der følger mine guidelines alle får markant flere klik – fra 20% til flere hundrede procent flere klik. Ingen af dem har fået færre klik.

Send indlægget til marketing
Jeg vil derfor anbefale, at du sender dette indlæg til din marketingafdeling og beder dem teste nogle bannere der følger mine anbefalinger – jeg er ganske overbevidst om, at de vil synes godt om de kommercielle resultater!

NB: hvis de ikke synes så godt om anbefalingerne, så kan du evt. nævne, at Apple i høj grad gør brug af dem.

Kommentér gerne – har I styr på bannerdesignet i din virksomhed?

Posted in Banner blindness, E-handel, Mobil e-handel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *